Hrenovka nije viršla

Sredina jako interesantne nedelje. Sutra idem na vanredni pregled i zakuvalo se dosta oko cele priče oko Debeljuce. Definitivno će ono što sam započeo ovde odredtiti i moj životni put. Ekipa sa twitter-a stalno pita o hrenovkama i viršlama, ja polako definišem svoj put dalje, spremam se za biZbuZZ konferenciju, Webfest glasanje je počelo, i konačno nešto o meni, po prvi put, je izašlo i u visokotiražnim novinama… Ajmo redom.

Hrenovka nije hrvatski naziv za viršlu

Ma koliko sam se trudio da pronađem odakle ova zabluda počinje, nisam uspeo. Ona postoji još uvek. Nije da sada pokušavam nešto da popujem i ja sam bio u istoj zabludi pre nekoliko meseci i zadovoljan sam što sam dosta toga naučio o hrani koju jedem. Sigurno da kada sam počinjao nisam ni očekivao da ću razotkrivati ove stvari, naravno, ali šta je tu je.

Prvo da im damo zajednički naziv. Zajednički naziv za ovu grupu proizvoda nije viršla, već “wiener” ili “frankfurter” i zapravo je naziv za mešavinu mesa, vode, soli, začina, određenih emulgatora, i konzervanasa. Sve oznake sa hrane (po novom zakonu Evropske unije moraju da budu na deklaraciji) možete proveriti na sajtu Food Info. Sajt je na holandskom, ali google translate radi bez problema. Proverio sam konkretno sve što se nalazi na wiener-ima koje ja koristim, i sem jednog sastojka koji je zabranjen za bebe mlađe od 6 meseci, svi ostali su potpuno zdravi nisu štetni, ako se unose u normalnim količinama. Ako neko daje wiener-e bebi do šest meseci, ili jede enormne količine istih, ovo nije tekst za njih, potrebna im je stručna pomoć. U odbranu ovih proizvoda da kažemo da je glavna stvar da brzo prolaze kroz organizam, da su lako svarljivi, sastavljeni od delova sa malim procentom masti, mada će se neko uplašiti sa sastojkom “masno tkivo”, ono mora da se navede, u pitanju je među-mišićna mast, ono što često pojedete i kada jedete običnu šniclu.

Hrenovke

  • Goveđe i svinjsko meso
  • Masno tkivo
  • Vezivno tkivo
  • Voda
  • Kuhinjska so
  • Začini
  • /
  • /
  • Emulg. so E450
  • Konzervansi E250, E262
  • Boja E120
  • Antioksidansi: E300, E325
  • Omotač: Prirodno ovčije crevo
  • Sadržaj proteina mesa: minimalno 11%
Viršle

  • Svinjsko i goveđe meso
  • Masno tkivo
  • Vezivno tkivo
  • Voda
  • Kuhinjska so
  • Začini
  • Šećer
  • Skrob. pšenični gluten
  • Emulg. so E450
  • Konzervansi E250, E262
  • Boja E120
  • Antioksidansi: E300, E325
  • Omotač: Prirodno ovčije crevo
  • Sadržaj ukupnih proteina: minimalno 11%

Direktno upoređivanje nam pokazuje da ima razlike. Ja sam doduše uzeo viršlu i hrenovku od istog proizvođača i sigurno se razlikuje od proizvođača do proizvođača. Sve više vidim da sa našom državom dosta toga sistemski ne valja. Nisu nas učili kako se pravilno sedi i radi. Pričao sam sa prijateljem koji mi je pomogao oko vežbi za BlogOpen razgibavanje i on kaže da mu dolaze ljudi sa problemom, kompletno ukočeni, da ne valja ni sistem kako sede, kako rade, kako kod kuće spavaju i onda dođu sa problemom. Onda pričam sa drugim nekim koji kaže da se zakoni donose ad hok, da su neki zakoni u potpunoj suprotnosti sa nekim drugim, jako mnogo nelogičnosti, da ljudi uopšte ne znaju koja su njihova prava u raznim situacijama. I onda kada pričam sa ljudima o hrani, retko ko zna da uopšte čita deklaracije, jer nas nisu naučili kako da se hranimo i većina se svodi na:

  • piše posno – znači da ne goji” informacija za neupućene: šećer je postan jer je biljnog porekla, a šećer goji.
  • morski plodovi su posni” – oh da, ali su veoma kalorični
  • koštunjavo voće je zdravo” – da, ali ima preveliku količinu masti u sebi, i veoma je kalorično. JEDAN Brazilski orah, na primer, jedan od najvećih izvora selena i cinka, ima u sebi količinu masti koja je potrebna odraslom čoveku za ceo dan. Ove biljke prosto moraju da imaju tu zalihu energije, jer po prirodi su namenjene kao seme za biljku i moraju da budu spremne da iz njih izraste kompletna biljka.
  • piše bez šećera / za dijabetičare – to ne goji” informacija za neupućene: za dijabetičare ne znači da je dijetalno, znači samo da nema šećera, neki veštački šećeri u velikim količinama na bazi aspartama učaure masne ćelije i nedozvoljavaju da se masti tope – nećeš oslabiti ako količinu od 2-4litre kole zameniš sa isto toliko iste bez šećera

Tako dolazimo do toga da nas niko nikada nije naučio ništa o hrani. Da nemamo pojma. Gore je veoma lako videti da je razlika između hrenovke i viršle veoma vidljiva. Prvo interesantno je okrenut raspored mesa u prvoj stavki, verovatno nije slučajno. Onda ćemo skočiti na kraj, i videti da sa jedne strane imamo stavku “proteini mesa”, a sa druge “ukupni proteini”, malo sam istražio i stvarno na samo nekim proizvodima ćete moći da vidite stavku “proteini mesa“. Kada sam pričao na početku da mi je Doktorka rekla da je hrenovka 100% meso, sam sam sebi bio smešan da uopšte to govorim, jer opet – to bi onda značilo da je kompletno meso, međutim priča je da je deo koji je od mesa po recepturi ili od mesa ili od nečeg drugog. Sad znate šta da tražite na policama. Konačno videćete u viršli da postoji skrob i pšenični gluten, to je verovatno deo koji je “pored mesa” u sastavu proteina, i konačno viršla ima šećera.

Namerno sam pre nekog vremena kupio i viršlu, pored hrenovke. Probao sam jednu. Što se ukusa tiče, mislim da je nemoguće osetiti razliku, zato moramo da naučimo da čitamo deklaracije. Nisu tu da bi neko zamajavao prodavce i dodavao im dodatni posao u toku proizvodnje. One su tu zbog kupaca, a mi samo gledamo cenu. Postoje i mnoge druge zablude, ali o njima u nekom drugom tekstu.

Mediji i ja

Prijateljica mi je juče na twitteru javila da sam izašao u novinama. Dok sam odrastao voleo sam da čitam Wired, jer se bavio trendovima i tehnologijama 5 godina unapred od postojećih, onda sam počeo da se bavim dizajnom i uvek sam očekivao da će mi intervju, slika i radovi izaći u nekom magazinu tog tipa. Jednom sam svoje radove nosio za Novi Sad, pre jedno deset godina. Tamo je grupa entuzijasta pravila magazin o digitalnoj umetnosti, koji je ubrzo zamro. Moji radovi su izašli tamo, ali sam ja jedva pronašao magazin uopšte nekih godinu dana kasnije. I tako dalje i tako bliže, ni u najluđim snovima nisam zamišljao da će tekst o meni izaći u magazinu Lepota i Zdravlje. I eto, u novembarskom broju je izašao članak kako izgubiti 15ak kilograma, pa saveti nekoliko doktora, uključujući i moju Doktorku, i onda poseban segment “ako vam je potrebna inspiracija – pogledajte ovaj blog“.

I mislim da je super, jer tako mogu doći do mnogo novih čitalaca. Tako da obzirom da sam ja previše digitalan, ako mislite da je ova priča vredna da se pojavi u nekim drugim medijima, slobodno me preporučite, odazvaću se.

Osvojite karte za biZbuZZ

Još imate vremena – do nedelje, da osvojite karte za biZbuZZ, koje nam je ustupio Etarget, zato napred, predložite temu za sledeći tekst. Više informacija u prošlom tekstu.

Web Fest

Možda ste primetili baner sa desne strane, pozivam vas da glasate za Debeljucu na WebFestu, u kategoriji za najbolji blog.


• Prethodni tekst: Proklizavanje

• Sledeći tekst: Dijeta tokom dojenja

35 komentara na “Hrenovka nije viršla”

  1. Iva 21 October 2010 at 12:58 #

    E, svašta. Moram priznati da ovo nisam znala!

    [Reply]

  2. Tamara 21 October 2010 at 13:08 #

    Cao Ivane,

    naravno da te i dalje citam :) pocela sam sa svojom dijetom, kao sto sam i planirala. Cim budem mogla finansijski pocecu da posecujem Doktorku…
    Za sada 4 kg za mesec dana sto me potpuno zadovoljava jer je moja borba na duge staze :) Osecam se odlicno i pozitivno sto mi je bitnije od brojke koju mi pokazuje skala na vagi. Bitno mi je da je skala padajuca… :)
    Vec sam glasala za Debeljucu na WebFestu, u kategoriji za najbolji blog. (naravno)
    Odlicna ideja da se organizuju sastanci “kriznog staba” tj. grupna terapija, jer je to odlican nacin da se ljudi istog problema posavetuju, podrze i shvate da nisu usamljeni u borbi sa svojim problemom. Postoje ljudi koji imaju te iste njihove probleme i mozda oni znaju nacin i mogu da im olaksaju njihovu borbu… pre svega enigmu kako prici samom sebi!

    Ti si mi bio velika inspiracija iako to zvuci paradoksalno jer te ne poznajem, nikada te nisam videla niti pricala sa tobom. “Slucajno” sam dosla do tvog bloga i procitala ga u jednom dahu nakon cega je nesto “kvrcnulo” u mojoj glavi. Nije “kvrcnulo” nista – jednostavno si bio “inicijalna kapisla” jer sam citajuci tvoje teksove pronasla sebe u njima… Sto znaci da bi stimulans sigurno bio jos veci da se jednom nedeljno sastajem sa 10-20 ljudi koji dele moju “muku”

    Zato su grupe podrske jako bitna stvar. Zato je divno sto radis to sto radis i to prerasta u sve vecu i vecu reku pozitivnih vibracija koje se kao zaraza sire po netu i stizu do velikih srca – velikih ljudi – sa velikim problemom. :)

    Jos jednom hvala i samo napred…
    ako mogu na bilo koji nacin da ti pomognem slobodno me kontaktiraj. Za sada sam dala svoj skromni doprinos time sto sam tvoju ideju podelila sa sebi bliskim ljudima i svojim “facebook” prijateljima :)

    Do citanja,
    Tamara

    Puno pozdrava

    [Reply]

  3. natalija 21 October 2010 at 14:38 #

    Caos Ivane imam zelju da se pohvalaim jako uspesno sam smrsala 14kg za pet nedelja, uz pomoc drace i carobne Doktorke Branke. I ako sam mislila da je tesko s obzirom da imam bebu od cetri meseca koju doim.

    [Reply]

  4. ivanhoe 21 October 2010 at 15:48 #

    eh, samo hrenovka jeste hrvatski naziv za virslu, tj. njima je sve hrenovka, kao sto je nama sve virsla… slicno kao sto se kod nas sve gljive nazivaju pecurkama, iako su tehnicki samo sampinjoni pecurke…
    ali nebitno, super tekst, drago mi je sto sam te smarao pitanjima, pa sam bar malo uticao na nastanak istog :)

    [Reply]

  5. stela 21 October 2010 at 16:56 #

    Cao Ivane,

    Zelim da ti cestitam i da znas svaki dan kada dodjem na posao, obavezno proverim da li je izasao novi tekst.Redovno citam, a zelim da ti kazem da ja imam zadnjih 5 godina probleme sa kg.
    Zelim da te pitam postoji li mogucnost da se kontaktira tvoja Doktorka, bez licnog dolaska ako nismo u istom gradu.

    Veliki pozdrav:)

    [Reply]

  6. Ratko Božović 21 October 2010 at 17:19 #

    Wow, super reklama u L&Z, mislim da će ti to doneti dosta kvalitetne posete.
    Što se tiče hrenovki, one jesu bolja opcija od dosta druge hrane koja se može pojesti za doručak, pogotovo pekarskih proizvoda, ali ipak ima boljih varijanti. Procenat proteina govori da vezivnog i masnog tkiva ima skoro duplo više nego mesa, a tu je so koju takođe treba izbegavati, a koja se stavlja u relativno velikim količinama u ovaj tip proizvoda.
    Deklaracije kod nas su posebna priča, nedoljovoljno su informativne, često i sa netačnim podacima. Previše kaskamo u tome za zapadom, tamo se uz mnogo detaljnije informacije mogu videti i GI index, procenat vlakana, i mnoge druge stvari bitne za ljude koje vode računa o zdravlju i svojoj težini.
    Da li si razmišljao o ubacivanju muslija sa npr. jogurtom za doručak, mislim da ti je to zdravija varijanta u odnosu na hrenovke? Nije baš tako ukusno, ali se odgovarajuća količina može lako pojseti uz jutarnje čitanje vesti, surfovanje, itd.

    [Reply]

  7. Debeljuca 21 October 2010 at 17:25 #

    @tamara – drago mi je da te je ovo moje pisanije pokrenulo, to je i bila ideja. Grupa podrske broj jedan je vec prosla i skroz je bilo dobro. Bas sam imao osecaj da smo uradili mnogo.

    @natalija – ej, hvala puno. Par puta sam dobijao pitanja od trudnica kako to sve ide i konsultovao sam se da nista ne treba raditi u prvih sest nedelja. Jako sam zainteresovan ako bi podelila kao neki gostujuci tekst iskustva zene koja doji u paketu sa gubljenjem kilograma.

    @ivanhoe – Pa dobro, i “Komsije” citaju ovo, ima ih dosta, eto jos jedne glupe jezicke zabune. Hvala za pitanja, usmerio si me do finalnog teksta jer stalno dobijam pitanja o hrenovkama, konacno mogu da ih usmerim na blog, ko Varagic – “to sve mozete pronaci na mom blogu” :D

    @stela – moguce je kontaktirati je i dalje komunicirati mailom, mada Doktorka voli licni kontakt kako bi imala uticaja da nesto ne prekrsite :D njen telefon imate na njenom blogu
    http://branka-mirkovic-nutricionista.blogspot.com/

    [Reply]

  8. Predrag Supurović 21 October 2010 at 19:26 #

    Kako nema razlike u ukusu izmedju hrenovke i obicne virsle? Hrenovka je uvek imala znatno bolji ukus.

    [Reply]

  9. Debeljuca 21 October 2010 at 22:54 #

    @ratko – vidim da Doktorka ženama često prepisuje musli a muškarcima ipak nešto sa većim proteinskim sastavom, od ranije znam da me musli nikada nije “držao” kao hrenovke sada za doručak

    @pedja – od istog proizvođača teško se oseti razlika, oseti se ali nikada nisam rekao da nema razlike

    [Reply]

  10. Max 22 October 2010 at 01:13 #

    Nadam se da ne zameraš, evo malo i kritike. :)

    “svi ostali su potpuno zdravi, ako se unose u normalnim količinama. Ako neko daje wiener-e bebi do šest meseci, ili jede enormne količine istih, ovo nije tekst za njih, potrebna im je stručna pomoć”

    Kad već pišeš na ovu temu, udubi se malo više u materiju, ovako još više zbunjuješ već zbunjen narod. :) Daleko od toga da je to “zdravo”, bolje rečeno nije osetno nezdravo, odnosno ako unosiš namirnice (u normalnim količinama), taj neki E ti možda neće doći glave kroz godinu, dve ili pet, ali kroz 10, ko zna, to niko ne može 100% da garantuje. Sva ta istraživanja se jako štimuju da odgovaraju kompanijama jer im je prosto potrebno kakvo takvo rešenje dok ne smisle nešto bolje.

    Što se deklaracija tiče, preteruješ. Razlike koje navodiš su trivijalne, a često same deklaracije nisu ni 100% tačne, čak ni na lekovima. Pričam iz iskustva, radio sam na tome. Obavezne su po zakonu, a copy/paste je čudo :)
    Pogledaj samo koliko se laže u specifikacijama tehničke robe gde je daleko lakše proveriti da li jeste ili nije. Pustiš test program pa vidiš koliko ima bita/herca/bandwidth-a ili čega već.

    Zlatno pravilo kojeg bi svako, ko želi da živi i hrani se zdravo, trebalo da se drži:
    “If man made it, don’t eat it.”

    Čudi me da toliko prostora daješ hrenovkama, koje nisu ništa drugo do još jedna industrijska prerađevina koja je svetlosnim godinama daleko od “zdrava hrana”.

    [Reply]

  11. Debeljuca 22 October 2010 at 03:13 #

    Prihvatam kritike da sam neoprezno uzeo u usta/pero/tastaturu reč “zdravo”, ispraviću, priznajem ovde.

    A drugo, ne zbunjujem ljude ja, već trip da je lakše naći razlog zbog čega nešto ne treba koristiti umesto načina da se oslabi.

    So ne valja?
    Ok ne valja jer vezuje vodu. Stavi debeljucu da jede bezukusne stvari, odustaće od dijete za dve nedelje i slede uskoro srčani problemi, problemi krvnih sudova ili dijabetes. Iz ovog ugla da li je bilo zdravije da se malo posoli hrana kako bi bila ukusnija?

    Hrenovke nisu zdrave? Nisu, ok. Nisam ni rekao da nose oznaku zdrava hrana. Hrenovke mi omogućavaju da pojedem niskokalorični doručak koji mi pokrene metabolizam od ranog jutra i drži me sitog do prvog velikog obroka. Možda nisu zdrave ali su mi pomogle da izgubim 40 kilograma. Možda nisu zdrave, ali su “zdravije” od većine drugih proizvoda koje jedemo. Šta će pre da me ubije? Hrenovka koja me drži sitog od ujutru, ili kifla/burek koji kupim kad krenem na posao?

    Razlike su trivijalne? Ali postoje, ovaj post je odgovor na brojna pitanja koja su van konteksta bila upućena meni sa znakom jednakosti između hrenovki i viršli. I želeo sam prosto na navedem ljude da gledaju deklaracije. Kakve su da su, razlike postoje, i najbolje biti u fazonu “sve je sranje” i ne činiti ništa. Nisam siguran da bi se nekoj firmi isplatilo da na duže vreme ignoriše sistem deklaracija. Poznate su mi firme koje su zatvorene zbog nedostatka istih.

    Opet, nisam se novinarski udubio u istraživanje hemijskih sastava istih, ovo je lični blog, i prenosim ono što naučim i iskusim. Za detaljnije savete možda Dr Feelgood može pomoći.

    [Reply]

  12. Soulstormer 22 October 2010 at 10:41 #

    There’s too much anger in you young wiener-eater! :)
    Reci ne reaktivnosti i budi pro-aktivan! Naravno da nećemo reći “Sve je sranje!”, već ćemo se boriti za lepšu, zgodniju i zdraviju Srbiju, prijatelju.

    [Reply]

  13. Max 22 October 2010 at 11:01 #

    Ćao… :)

    Nisam u fazonu, “sve je sranje”, ali mislim da ima i zdravijih alternativa koje bi zadovoljile prosečnog debeljucu, a pri tom nisu ništa komplikovanije za spremanje. Prvo što mi na pamet pada je živinso belo meso ispečeno za 10 minuta na električnom roštilju, za one koji baš ne mogu bez mesa i proteina za doručak. :)

    Slažem se sa tvojim mišljenjem, takođe nisam za light kuhinju jer se od bezukusne i nezačinjene hrane čoveku brzo smuči i život, a kamoli dijeta. Hrenovke su super prelazno rešenje za onoga ko je navikao da jede kobasicu sa majonezom za droučak, ali s obzirom da si ti već veteran u dijeti i da sada imaš mnogo više znanja o hrani od prosečnog debeljuce, očekivao bih da pročitam baš nešto o zdravim alternativama, a ne da se bavim(o) time da li je viršla ili hrenovka. :) No, tvoj je blog, ti si gazda. :)

    Što se deklaracija tiče, zaista nisam čuo da je neka fabrika hrane zbog toga zatvorena. Šta više, po prodavnicama i dalje viđam proizvode koji nemaju deklaraciju uopšte, iako je obavezna po zakonu. Kako im to polazi za rukom – ne znam. :)

    [Reply]

  14. sandra 22 October 2010 at 11:28 #

    Glasala. I dalje redovno pratim. Srecno do sledeceg cilja.
    Mozda neka hrana u marketima nema deklaraciju, prosto jer potrosaci to ne traze, a ne traze jer nisu nauceni da je citaju, kao sto je Ivan napisao, pa u krug. Nisu bitne hrenovke, vec nasa svest o tome sta jedemo, bili debeli ili ne.

    [Reply]

  15. Debeljuca 22 October 2010 at 11:50 #

    @max
    vidiš ti sad pominješ belo meso. Jedem i njega i jedem i junetinu. E sad ovako recimo da idem sistemom sve je loše dobijemo sledeće stavove.

    “Piletina ne valja, 90% piletine na tržištu je meso sa farmi, tamo stavljaju aditive u hranu jer su pilići statični, kako im ne bi zakržljale noge, uporedite broj patika sadašnjeg tinejdžera sa brojem patika prosečnog čoveka od 35 godina, ne uviđate razliku”

    Evo na primer, jednog razmišljanja navođeno kroz nekoliko primera koje sam čuo od veoma ozbiljnih ljudi. I treba da ostavim piletinu? Ne baš.

    “Jedeš junetinu? Da li si svestan da je prekomerno gajenje stoke odgovorno za 20% zagađenja koje uzrokuju efekat staklene bašte? To je drugi zagađivač u procentima odmah iza proizvonje energije. Gas koji stoka ispušta, metan, je 10 puta otrovniji od ugljen dioksida.”

    Oh da, za svaki segment hrane bih mogao da nadjem šta u njoj ne valja.

    Opet, razlog za ovaj tekst je da ljudi više čitaju deklaracije, da shvate da nisu svi wiener-i neophodno loši, da ih pokrenem da doručkuju, i eto…

    [Reply]

  16. Max 22 October 2010 at 12:13 #

    Čini mi se da se malkice služiš zamenom teza u diskusiji. :)

    “Piletina ne valja, 90% piletine na tržištu je meso sa farmi..” – Možda ti u ovakvim tvrdnjama ne vidiš problem, ali ja vidim. Zato baš kupujem meso isključivo direktno, od odgajivača koje poznajem, i mogu da imam uvida u to kako gaje živinu. I sam si, u jednom drugom tekstu, pomenuo Džejima Olivera i njegovu priču sa TED-a, a ona veoma podržava moj pristup. Tako da, ma koliko se neko trudio da mi to dokaže, u piletini i ćuretini koju kupujem direktno od ljudi koji tu živinu gaje, ne vidim ništa loše, dok u industrijskim prerađevinama ne znam šta je tačno unutra, možda je to što piše na deklaraciji, a možda i nije. Možda je napravljeno od svežeg mesa, a možda je samlevena junetina koja je stajala zamrznuta 10 godina – kad se sve to lepo samlje, začini i industrijski obradi, nema neke razlike u ukusu.

    Argument za junetinu koji navodiš verovatno potiče od ekstremnih vegeterijanaca i onih koji propagiraju priče da “životinje nisu hrana”. Poštujem te stavove, mada mislim da su pomalo preterani, ali trenutno ne mogu da se odreknem mesa i tačka. :)

    Ok, tvoja namera i poenta ovog teksta je nešto drugo, rekao sam što sam imao – neću višu da davim. :)

    Pozdrav

    [Reply]

  17. Debeljuca 22 October 2010 at 12:27 #

    Ne daviš. I ja ne menjam teze. Moja teza tokom cele diskusije nije “šta je zdravo, a šta ne” već “koliko lako nađemo izgovore a ne koncentrišemo se na šta je delotvorno za slabljenje, a šta ne”

    Šta hoću da kažem? Drago mi je da smatraš da bi ja trebalo da pređem na sledeći nivo, ali moja ideja je da ljudima promenim način na koji gledaju na hranu. Ovako je to išlo kod mene.

    1) Shvati da ono što jedeš nije ispravno jer te goji i izaziva zdravstvene probleme
    2) Nauči da promeniš stavke u ishrani kako bi niskokaloričnom hranom bio više sit.
    3) Nauči ritam hranjenja, napravi navike
    4) Sam spremaj svoju hranu
    5) Unapredi i ono od čega si oslabio u ono što je zdravije.

    E sada, ja imam čitaoce koji su na raznim nivoima od ovih 5. Konstantno se trudim da objasnim da ako ljudi sa prvog koraka pomisle na peti, da će onda lako odustati od dijete i neće ništa uraditi. Drago mi je da smatraš da treba da se bavim petom stavkom, ali mislim da je mnogo urgentnije da pokrenem ljude na prvu. To je bila moja polazna osnova za celu diskusiju.

    [Reply]

  18. ivanhoe 22 October 2010 at 13:22 #

    ma, ne treba biti toliko opsednut po svaku cenu zdravom hranom, nema idealno zdrave hrane, sve je na ovaj ili onaj nacin manje ili vise zagadjeno, zatrovano, hemijski obradjeno. Kravama se daju antibiotici, pilicima koncentrati, riba je zatrovana teskim metalima, itd.. a i ta hrana koju kupis od seljaka licno, ko ti garantuje da je on prskao voce po propisu, da mu komsijina septicka jama ne preliva u bastu ili da ne koristi jefino djubrivo sa ko zna cime u sebi? Fora je da mi, ljudi, imamo jako zilava tela, i mnogo vise kvalitet svog zivota upropastimo opsesijama i strahovima, nego sto nam naskodi po neki stabilizator, emulgator ili konzervans tu i tamo…

    [Reply]

  19. Cyber Bosanka 22 October 2010 at 15:43 #

    Hmmm, kod nas ovdje sve hrenovke i to najvise pilece tako da je ovo sto si napisao totalno neprimjenjivo na podrucje BiH. Ali priznajem da jos nisam stekla naviku citanja deklaracija. Moram to popraviti podhitno.

    [Reply]

  20. Nada 22 October 2010 at 16:26 #

    Odlicna diskusija, samo ste me zbunili, sta je zdrava hrana. Zivim u velikom gradu, kupujem na pijaci I marketima. Sta da jedem da ne pogresim. Nemam mogucnosti da kupujem na selu. Tezina mi je normalna, ali zelim zdravo da se hranim. Ceo Dan radim I nemam vremena da dugo kuvam, niisam probirac Ali ne volim sve da jedem. Pocela Sam da ciitam debeljucu da se ne bi ugojila. Citam redovno Ali se do sad a nizam javljala. Bravo Ivane, super si.

    [Reply]

  21. Max 22 October 2010 at 18:17 #

    @Ivan
    Ok, razumeli smo se… :)

    @ivanhoe
    Ima istine u tome, mada ne bih rekao da je to opterećivanje, već stvar pristupa. Prosto, ako me zdrava hrana košta isto, ili neznatno skuplje, uzeću pre nju, što bi Lane Gutović rekao, “ne može da škodi”. :)

    @Nada
    Kuvano i bareno je zakon. :) Može da prođe ponekad i pečeno, ali prženo izbaciti. Ubaci u ishranu što više povrća i žitarica, maslinovo ulje u salatu. Jedi voćne užine ISKLJUČIVO na prazan stomak (2-3 sata posle obroka) i posle voća nemoj da jedeš ništa bar sat vremena.
    Gledaj da jedeš sveže, pogrejana hrana = bolest, hrana iz konzerve = boleština (potraži o Brojsovom eksperimentu sa miševima). Sva jela koja kuvam spremim za 30-45 minuta, ništa posebno ali je ukusno, hranljivo i uslovno rečeno zdravo.
    Teško je reći ukratko, postoje knjige i knjige o tome, ali ovo što napisah su po meni neke “osnovne” stvari koje su pod obavezno. :)

    [Reply]

  22. stela 23 October 2010 at 12:36 #

    Ivane,

    Da li mislis da je pogresno hraniti se samo piletinom, ribom, junetinom i povrce bez graska i krompira.Moja prijateljica je takvom ishranom smrsala 10 kg za mesec dana.Naravno bez hleba mlijecni proizvodi u vrlo malim kolicinama.
    Kako da izbacim tu misao iz glave”Bice mi tesko necu izdrzati” To je recenica koja me zadnje 5 god, sprecava da smrsam.

    Veliki pozdrav, i cekam tvoj savet!:)

    [Reply]

  23. Debeljuca 23 October 2010 at 17:57 #

    @ svi / moji saveti su generalno bili da pocnemo ozbiljnije da citamo deklaracije, vise publike bolji sadrzaj :D vidite kako ce cyberbosanka poceti da cita redovnije…

    @stela / nece biti tesko, jer je bitno da kad zamenis visokokaloricne sastoje za niskokaloricne, lako svarljive privremeno zadrzis kolicine koje su ti neophodne. Doktorka je to meni nevidjeno dobro spakovala tako da prvih 10 kilograma nisam ni “osetio”

    [Reply]

  24. Marina 24 October 2010 at 02:53 #

    Hmmm…..ne znam zasto si zapeo za te hrenovke! Ako sam dobro proucila deklaracije, razlika je u tome sto virsle sadrze secer, skrob i psenicini gluten i ONO sto je najvaznije 11% ukupnih proteina a hrenovke 11% PROTEINA MESA….E sad postavljam pitanje i tebi ( i tvojoj doktorki) ako je vec akcenat na proteinima zar nije bolja varijanta uzeti za taj obrok neku ribu ili piletinu ili proteine biljnog porekla umesto kupovati hrenovke koje su 800 i neki dinar po kg (Merkator Novi Sad, jedino mesto gde sam nasla “Famis” hrenovke)?
    Zasto niko do sada nije postavio pitanje koje muci vecinu nas koji imamo viska kilograma NE zato sto nemamo pojma STA je zdravo nego zato sto smo na zalost prinudjeni da jedemo JEFTINO a samim tim i lose….Nije da ja ne znam sta je kvalitetan izvor protina….ono sto ja NE ZNAM je kako sa minimalcem sastaviti ishranu za dva odrasla clana porodice + troje dece…Iskreno, volim da kuvam i kuvam svakodnevno u poslednjih 20 godina, dovoljno sam pismena da i sama nadjem informacije o tome kako da slozim zdrave oboke za svoju porodicu….Mnogi od citalaca tvog bloga verovatno nece dozvoliti sebi da priznaju da je tesko biti pametan sa ogranicenim budzetom pa se ishrana nas takvih svodi na krompir i testenine i ono sto si mozemo priustiti….Povrce je super i mogu da ga priustim svojoj porodici svakodnevno…barem dok ga ima na pijacama, pre mraza…meso jedemo 2 x nedeljno uglavnom ribu (skusa 205 din kg…) i piletinu, voce sam nekada imala svaki dan u kuci a sada se i to svodi na par puta u toku nedelje…..
    Pazljivo sam citala tvoj blog ( a i doktorkin) i recepti koji su se tu nasli su fenomenalni…ali hajde da budemo realni pa da pomnozimo kolicine koje su potrebne za jednog studenta i dvojicu pubertetlija + tatu koji radi fizicki posao + mamu koja jede ostatke…..pa da onda postavimo pravo pitanje…koliko nas moze da si priusti hrenovke od 800+ din po kg od kojima ce ZDRAVO da nahrani gorepomenutu menazeriju ?????
    Tvoj blog bi u roku od 5 dana imao 30x vecu posetu kada bi pronasao magicnu formulu kojom bi pomirio ZDRAVO i REALNO u par prica…tvojih ili doktorkinih…svejedno…
    Nadam se da ces gorenavedeno shvatiti kao konstruktivnu kritiku :)
    Respect jos jednom za svu motivaciju koju si pruzio ljudima….

    [Reply]

  25. Debeljuca 24 October 2010 at 03:07 #

    Draga Marina, kod ovih preradjevina, nazalost to nije suvo meso, najveci ostali procenat je u najvecoj kolicini voda… Sto jos vise pospesuje tvoju pricu o ceni, “dobro sta mi onda prodaju”.

    Slazem se da ovi programi mnogima deluju preskupi. Medjutim, ono sto sam naucio do sada jeste delimicna usteda. Kod mene je to izrazeno kroz sledece

    – ne kupujem grickalice
    – ne kupujem gazirane sokove
    – ne kupujem soseve (majonez/kečap)
    – znam tačno šta ću jesti cele nedelje, pa mogu da uradim nedeljnu nabavku osim svežeg mesa i povrća što radimo nekoliko dana za redom.
    – kada imam kuvano kuvamo u paketu, podelimo na porcije jednom zamrznemo i jednom odmrznemo (sve više od toga ne valja) tako da nedeljnom nabavkom uštedimo
    – slažem se da su hrenovke (često ih spominjem jer ih stalno jedem, i meni su dosadile, ali stalno se postavljaju nova pitanja oko njih, bar da imam nešto od toga) na prvu loptu preskupe kada pogledaš kilogram, drugo variraju od mesta do mesta:
    Okvirne cene
    Diskont rinfuz – 450
    Diskont pakovane – 550
    Tempo – 650
    Ostale prodavnice – između
    Vero – 850

    Ne znam šta da ti kažem, slažem se da je skupo za porodicu u ovoj situaciji, rekoh da sam dugo čekao da započnem ovo baš zbog finansijske situacije, neki prijatelji se nisu upustili u program baš zbog toga, znam kako je…

    Još jednom u odbranu hrenovki :) Ako ja imam dve hrenovke cca 100gr za doručak i kilogram je 800 dinara, onda su dve 80-100 dinara. Prosečan doručak je 2 kifle i jogurt od 50 dinara do 100 dinara (prosečna pekara – skupa pekara), slično?

    Ali nemoj me pogrešno shvatiti. Razlog za moj post je više da čitamo deklaracije da bi proizvođači bili savesniji u proizvodnji. Iskreno sam mislio do pre par meseci da na deklaracijama stoje sastojci a ne procenti, da je na njima datum proizvodnje i slično, a tek onda provalio da ima mnogo stvari tu da se nađe.

    Hvala na komentaru svaki mi je bitan, pa makar bio i kritika, biću bolji ubuduće sa svakim od njih

    [Reply]

  26. AlexDuca 25 October 2010 at 01:18 #

    Dragi Ivane,
    procitala sam veceras clanak u L&Z i odmah se zainteresovala.Otud i ja sad ovde.
    Prvo,da se predstavim:zivim u BG,imam 36god,troje dece,zaposlena.Poslednjih 10 god.kuburim sa kg. Nema dijete ili tableta i preparata koje nisam probala i naravno nista nisam uradila.Redovno sam i vezbala,u vise navrata isla kod nutricionista i i dalje nista.Hocu da kazem da je ocigledno sve u mojoj glavi i da dok ne resim sama sa sobom od toga nema nista.Zato mi je i jako drago,sto se konacno pojavio neko ko otvoreno prica osvom iskustvu i sa kim mozes da komentarises na ovu temu,jer mislim da svima koji imaju ovaj problem jako puno znaci razgovor i podrska.
    A sada nesto(potpuno licno misljenje)o tvojoj doktorki.Prosle zime sam upoznala zenu koja je uz njenu pomoc prilicno brzo i bas dosta skinula.Naravno ja sam se odmah zainteresovala i kotaktirala je cim smo se vratili kuci.Medjutim, onda sam pocela da primecujem neke stvari: prvo kod nje se jako brzo skidaju kilogrami za vrlo kratak vremenski period,drugo bila sam prisutna kada je mojoj drugarici postajalo lose i merila je puls zbog izgladnjivanja,i trece moja drugarica i dan danas ide kod nje iako je kilazu dovela do perfekcije.Zasto?Zato sto i dalje mora da pazi sta jede inace pocinje da se goji?!Zar to nije malo cudno?Ja znam da je svima nama od velikog znacaja da smrsamo sto pre,ali zar to ne bi trebalo i da traje?Mislim da nije resenje smrsati i ceo zivot ici kod doktorke na kontrole.
    Nadam se da ovo neces shvatiti negativno,ovo je samo licni stav,a mozda me ti i razuveris,posto si ipak licno sve iskusio.
    U svakom slucaju lepo je sto delis iskustvo i pruzas podrsku(mozda se i ja resim da nesto promenim)
    Veliki pozdrav

    [Reply]

  27. Debeljuca 25 October 2010 at 02:01 #

    Cao Alex

    Kao sto rekoh ja prenosim svoja iskustva. Nažalost još uvek ne mogu da posvedočim o periodu održavanja. Znam sigurno da to što govorite je istina, jer znam da mnogi ljudi koji su kod Doktorke skinuli kilograme, još uvek dolaze na kontrole bar jednom godišnje. Ta priča stoji.

    Sa druge strane, ja sam strmoglavo skinuo 40 kilograma za 6 meseci, sa nekoliko pauza, što zbog blokade organizma, što zbog mojih skretanja sa puta zbog raznih slavlja i slično. Ni jednom nisam imao zdravstvenih problema. Što opet ne znači da nekome možda neće prijati.

    Ono što sam do sada naučio jeste da: Ne postoji dijeta koja će nam omogućiti da skinemo kilograme pa da posle jedemo šta god hoćemo. Prvo ono što sam jeo je bilo previše. Drugo, naučio sam tokom programa mnogo i znam KAKO da se hranim. Daleko od toga da ću uvek biti na dijeti, ali neke stvari ću izbaciti i paziću kako se hranim. Konačno sam od Doktorke i naučio o stanjima organizma. Postoje “zapamćene vrednosti” i kod skidanja kilograma i kod dobijanja kilograma. To su neke vrednosti kada se organizam stegne i neće dalje. Ja sam ih imao na 120+ i na 103+, sada tapkam u mestu ali zbog svoje nediscipline, a ne zbog blokade. Kada se gube kilogrami, masne ćelije se prazne i moramo sačekati da se (sad nisam siguran tačno) skupe ili zatvore. Tek onda možemo da jedemo u nešto većim količinama, i nešto kaloričniju hranu. ali opet sa merom. Tek kad telo zapamti (metaforički) ali kada se te masne ćelije skupe i nisu prazne, jedva čekajući da se napune ponovo, možemo biti mirni.

    Par stvari koje sam naučio da nema neke posebne tajne o dijeti ili održavanju težine.

    Čoveku je potrebno određen broj kalorija da bi funkcionisao (oko 2000 kalorija žene / 2700 kalorija muškarci)

    Ako uneseš manje – oslabićeš
    Ako uneseš više – ugojićeš se
    Fizička aktivnost u jednačini
    Ako više trošiš – možeš da jedeš više
    Ako jedeš isto a više potrošiš – oslabićeš

    Veoma je jednostavno. Ja sa 135 kilograma nisam ni pomišljao na fizičku aktivnost, zato je ovaj program bio jedino rešenje, jedini koji radi. Taj program ne postoji “oslabiš pa posle jedeš po starom”.

    Tu je i prava budućnost ovog bloga. Situacija gde ćemo mi svi pričati o tome kako održavamo kilograme.

    [Reply]

  28. Marija 15 December 2010 at 20:59 #

    Ivane ovo je odličan i vrlo koristan tekst! Čitati deklaracije je jako važno. Zablude koje ljudi imaju u vezi “posno”, ” bez šećera”, “bez masti”, “bez konzervansa” i slično su ogromne.
    Često ima običaj da kažem da odmah iza narko i farmaceutske mafije dolazi “prehrambena” mafija.
    Kupci se kače za te bombaste natpise tipa “posno”, “bez šećera”, “bez konzervansa” i ne čitaju kompletan sastav proizvoda.
    Jedna od velikih zabluda na koju želim da ukažem onima koji pokušavaju da regulišu svoju telesnu težinu je proizvodi namenjeni dijabetičarima nisu hrana za one koji drže dijetu. Takvi proizvodi su namenjeni dijabetičarima, tj ljudima obolelim od šećerne bolesti.

    [Reply]

  29. Zorica 13 March 2011 at 20:17 #

    Ivane,
    najpre svaka cast za postignut cilj, kao i za originalnost bloga.
    Iako sam procitala skoro ceo blog, nisam primetila direktan mail za kontakt, pa bih morala ovde da pitam (iako po meni bas i nije primereno):
    imamo kontakt telefon Doktorke ali mene interesuje bar okvirna cena programa, cisto da bih mogla da se pripremim za celu pricu. Nadam se da cu dobiti odgovor na priv.adresu. Hvala unapred.
    Pozdrav,
    Zorica
    P.S. I ja sam na blog prvi put dosla nakon teksta u L&Z

    [Reply]

  30. Olja 11 April 2011 at 21:53 #

    Postovani Ivane,
    Imam potrebu da napisem nekoliko reci jer sam bila na rezimu ishrane koji omogucava gubitak kilograma.(naravno uz pomoc nutricioniste)Prvo i osnovno je pravilna ishrana, bez masnoce, testa, slatkisa.Inace za dorucak i dan danas(sa manjim odstupanjima)jedem razne pahuljice sa jogurtom od 0.5% masnoce.Smrsala sam za 4 meseca 8 kg :) veoma dobro sam se osecala i nije tacno da se mora ici stalno na kontrole ali je obavezno promeniti nacin ishrane i to za vecito.
    Naravno to iziskuje i vise novca jer je najbolje za uzinu pojesti voce ali nije ni to obavezno svaki dan, kad nema nema…
    Iako sve tako lepo znam da objasnim uspela sam da vratim par kilograma koje sam skinula jer sam se posle 3 god “zaboravila” pa ponovo pocela da jedem slatkise ponovo pocela cesto da mesim(uglavnom zimski period)za svoju porodicu a sebe nisam kontrolisala pri jelu pa eto kg nazad :(
    Znaci nije da se ne moze ali treba jak karakter i velika volja da se nesto promeni u svom zivotu za VECITO!
    Što rece Ivan ne postoji program “oslabiš pa posle jedeš po starom”.
    Resila sam da krenem ponovo sa SAMOKONTROLOM i naravno da pocnem da vodim brigu o sebi i svom zdarvlju jer sami sebi najbolje mozemo pomoci samo je potrebno malo volje i zelje i novca ali ipak nije presudan za dobru ishranu.
    Mozda je moja prednost i to sto moja porodica i ja gajimo pilice i curke tako me ovi proizvodi manje kostaju,prednost je i to sto znam da sam kvalitetno meso spremila porodici.Kada je zimski period i kada je povrce skupo na pijacama i mega marketima meni je isplativo smrznuto povrce jer za par stoitna dinara napravim varivo za celu porodicu.
    Srdacan pozz za sve one koji su resili da se pozabave svojim zdravljem i naravno Ivanu za savete i iskustva.

    [Reply]

  31. Neda 31 August 2011 at 16:25 #

    Ivane,cestitam ti na izgubljenim kilogramima! Moje iskustvo je bilo ovakvo! Prije 3 godine udebljala sam se 19kg,pila sam lijekove od kojih kako mi je receno toliko cu se ugojiti.Ne nisam tada znala sta znace kompleksi,prvenstveno mi je bilo vazno moje zdravlje.E posle dolaze kompleksi,zbog suvisnih kilograma bila sam primorana na razne dijete,tablete za mrsavljenje,cajeve itd.. kratko receno uzas!!! Posle svih ne uspjelih gore navedenih preparata,odlucila sam sebe kaznjavati! U glavnom ne jesti! Kilogrami nisu spadali,izgovor mi je bio poremecej hormona itd..Hocu da kazem da sam imala izgovor za apsolutno,sve sto pojedem ili ne pojedem…Jednom prilikom sam dobila neku dijetu koja traje 15 dana,smrsala sam 4 kg,bilo mi je jako drago ali ne zbog skinutih kilograma,vec sto sam izdrzala da se apsolutno svega pridrzavam…Nakon toga,opet su mi se kilogrami vratili! Opet sam naravno otisla na tu istu dijetu,opet skinula 4 kg i posle toga izbacila tjesteninu, slatkise,meso,i apsolutno sve konzervisano…sada imam manje 15kg,fali jos 5kg do idealne linije,ali makar citam deklaracije…(pomogle su) :D

    [Reply]

  32. debeljuca 31 August 2011 at 16:41 #

    BRAVO NEDO!

    Javljaj kako ide, i pošalji nam slike pre i posle i posle :D

    [Reply]

  33. brzikolaci.com 19 March 2013 at 16:30 #

    “piše posno – znači da ne goji” informacija za neupućene: šećer je postan jer je biljnog porekla, a šećer goji.

    Ovo pokusavam da objasnim zeni vec mesecima.

    [Reply]

  34. bonobo bobo 30 May 2013 at 04:33 #

    ma bash me briga

    ima da umrem za stolom. lepi ljudi su go…

    [Reply]

  35. Marko 22 September 2014 at 21:02 #

    Nisam znao za ovo, od sad prelazim na hrenovke

    [Reply]


Tvoj komentar? Tebe ništa ne košta a meni puno znači